середа, 12 травня 2021 р.

Доповіді

 

Інформаційно-комунікаційні технології та їх роль в освітньому процесі

Що ж таке ІКТ?

Будь-яка педагогічна технологія - це інформаційна технологія, оскільки основу технологічного процесу навчання складає отримання і перетворення інформації.

Більш вдалим терміном для технологій навчання, що використовують комп'ютер, є комп'ютерна технологія. Комп'ютерні (нові інформаційні) технології навчання - це процес підготовки і передачі інформації, кого навчають, засобом здійснення яких є комп'ютер.

При підготовці до уроку з використанням ІКТ педагог не повинен забувати, що це урок, а значить складає план уроку виходячи з його цілей, при відборі навчального матеріалу він повинен дотримуватися основних дидактичних принципів: систематичності , послідовності, доступності, диференційованого підходу, науковості та ін. При цьому комп'ютер не замінює педагога, а тільки доповнює його.

Такому уроку властиво таке:

  • Принцип адаптивності: пристосування комп'ютера до індивідуальних особливостей здобувачів освіти;
  • Керованість: у будь-який момент можлива корекція педагогом освітнього процесу ;
  • Інтерактивність і діалоговий характер навчання
  • Підтримання в  здобувачів освіти стану психологічного комфорту при спілкуванні з комп'ютером;
  • Необмежене навчання: зміст, його інтерпретації і додаток скільки завгодно великі.

Комп'ютер може використовуватися на всіх етапах: як при підготовці уроку, так і в процесі навчання: При поясненні (введення) нового матеріалу, закріпленні, повторенні, контролі.

Функції ПК:

1. У функції педагога комп'ютер являє собою:

  • джерело навчальної інформації;
  • наочний посібник;
  • тренажер;
  • засіб діагностики і контролю.

2. У функції робочого інструменту:

  • засіб підготовки текстів, їх зберігання;
  • графічний редактор;
  • засіб підготовки виступів;
  • обчислювальна машина великих можливостей.

При проектуванні уроку педагог може використовувати різні програмні продукти:

1. Мови програмування-за їх допомогою педагог може скласти різні програмні продукти

2. При підготовці та проведенні уроку можна використати готові програмні продукти (енциклопедії, навчальні програми і т.д)

 3. Використання пакету Microsoft Office, який включає в себе крім відомого всім текстового процесора Word ще й систему баз даних Access і електронні презентації PowerPoint.

4. Система баз даних передбачає велику підготовчу роботу при складанні уроку, але в підсумку можна отримати ефективну і універсальну систему навчання та перевірки знань.

5. Текстовий редактор Word дозволяє підготувати роздатковий та дидактичний матеріал.

6. Електронні презентації дають можливість педагогу при мінімальній підготовці і незначних витратах часу підготувати наочність до уроку

Переваги використання ІКТ

  • Індивідуалізація навчання;
  • Інтенсифікація самостійної роботи здобувачів освіти;
  • Зростання обсягу виконаних на урок завдань;
  • Розширення інформаційних потоків при використанні Internet;
  • Підвищення мотивації та пізнавальної активності за рахунок різноманітності форм роботи, можливості включення ігрового моменту.:

Існуючі недоліки та проблеми застосування ІКТ

  • Немає  комп'ютера в домашньому користуванні багатьох здобувачів освіти і педагогів, час самостійних занять у комп'ютерних класах відведено далеко не у всіх навчальних закладах ;
  • У педагогів недостатньо часу для підготовки до уроку, на якому використовуються комп'ютери;
  • Недостатня комп'ютерна грамотність педагогів;
  • Відсутність контакту з учителем інформатики;
  • У робочому графіку педагогів не відведено час для дослідження можливостей Інтернет;
  • Складно інтегрувати комп'ютер у поурочну структуру занять;
  • Не вистачає комп'ютерного часу на всіх;
  • У  розкладі занять не передбачено час для використання Інтернет на уроках;
  • При недостатній мотивації до роботи здобувачі освіти часто відволікаються на ігри, музику, перевірку характеристик ПК і т.п;
  • Існує ймовірність, що, захопившись застосуванням ІКТ на уроках, педагог перейде від розвивального навчання до наочно-ілюстративним методам.

Застосування сучасних інформаційних технологій в освітньому процесі - одна з найбільш важливих і стійких тенденцій розвитку світового освітнього процесу. Інформатизація істотно вплинула на процес придбання знань. Нові технології навчання на основі інформаційних і комунікаційних дозволяють інтенсифікувати освітній процес, збільшити швидкість сприйняття, розуміння та глибину засвоєння величезних масивів знань.

Немає коментарів:

Дописати коментар