Інформаційно-комунікаційні технології та їх роль в освітньому процесі
Що ж таке ІКТ?
Будь-яка педагогічна технологія - це інформаційна технологія, оскільки основу технологічного процесу навчання складає отримання і перетворення інформації.
Більш вдалим терміном для технологій навчання, що використовують комп'ютер, є комп'ютерна технологія. Комп'ютерні (нові інформаційні) технології навчання - це процес підготовки і передачі інформації, кого навчають, засобом здійснення яких є комп'ютер.
При підготовці до уроку з використанням ІКТ педагог не повинен забувати, що це урок, а значить складає план уроку виходячи з його цілей, при відборі навчального матеріалу він повинен дотримуватися основних дидактичних принципів: систематичності , послідовності, доступності, диференційованого підходу, науковості та ін. При цьому комп'ютер не замінює педагога, а тільки доповнює його.
Такому уроку властиво таке:
- Принцип адаптивності: пристосування комп'ютера до індивідуальних особливостей здобувачів освіти;
- Керованість: у будь-який момент можлива корекція педагогом освітнього процесу ;
- Інтерактивність і діалоговий характер навчання
- Підтримання в здобувачів освіти стану психологічного комфорту при спілкуванні з комп'ютером;
- Необмежене навчання: зміст, його інтерпретації і додаток скільки завгодно великі.
Комп'ютер може використовуватися на всіх етапах: як при підготовці уроку, так і в процесі навчання: При поясненні (введення) нового матеріалу, закріпленні, повторенні, контролі.
Функції ПК:
1. У функції педагога комп'ютер являє собою:
- джерело навчальної інформації;
- наочний посібник;
- тренажер;
- засіб діагностики і контролю.
2. У функції робочого інструменту:
- засіб підготовки текстів, їх зберігання;
- графічний редактор;
- засіб підготовки виступів;
- обчислювальна машина великих можливостей.
При проектуванні уроку педагог може використовувати різні програмні продукти:
1. Мови програмування-за їх допомогою педагог може скласти різні програмні продукти
2. При підготовці та проведенні уроку можна використати готові програмні продукти (енциклопедії, навчальні програми і т.д)
3. Використання пакету Microsoft Office, який включає в себе крім відомого всім текстового процесора Word ще й систему баз даних Access і електронні презентації PowerPoint.
4. Система баз даних передбачає велику підготовчу роботу при складанні уроку, але в підсумку можна отримати ефективну і універсальну систему навчання та перевірки знань.
5. Текстовий редактор Word дозволяє підготувати роздатковий та дидактичний матеріал.
6. Електронні презентації дають можливість педагогу при мінімальній підготовці і незначних витратах часу підготувати наочність до уроку
Переваги використання ІКТ
- Індивідуалізація навчання;
- Інтенсифікація самостійної роботи здобувачів освіти;
- Зростання обсягу виконаних на урок завдань;
- Розширення інформаційних потоків при використанні Internet;
- Підвищення мотивації та пізнавальної активності за рахунок різноманітності форм роботи, можливості включення ігрового моменту.:
Існуючі недоліки та проблеми застосування ІКТ
- Немає комп'ютера в домашньому користуванні багатьох здобувачів освіти і педагогів, час самостійних занять у комп'ютерних класах відведено далеко не у всіх навчальних закладах ;
- У педагогів недостатньо часу для підготовки до уроку, на якому використовуються комп'ютери;
- Недостатня комп'ютерна грамотність педагогів;
- Відсутність контакту з учителем інформатики;
- У робочому графіку педагогів не відведено час для дослідження можливостей Інтернет;
- Складно інтегрувати комп'ютер у поурочну структуру занять;
- Не вистачає комп'ютерного часу на всіх;
- У розкладі занять не передбачено час для використання Інтернет на уроках;
- При недостатній мотивації до роботи здобувачі освіти часто відволікаються на ігри, музику, перевірку характеристик ПК і т.п;
- Існує ймовірність, що, захопившись застосуванням ІКТ на уроках, педагог перейде від розвивального навчання до наочно-ілюстративним методам.
Застосування сучасних інформаційних технологій в освітньому процесі - одна з найбільш важливих і стійких тенденцій розвитку світового освітнього процесу. Інформатизація істотно вплинула на процес придбання знань. Нові технології навчання на основі інформаційних і комунікаційних дозволяють інтенсифікувати освітній процес, збільшити швидкість сприйняття, розуміння та глибину засвоєння величезних масивів знань.
Немає коментарів:
Дописати коментар